pluggtips!

från förra söndagen

Nu när det börjar planeras för prov igen (USCH) så täkte jag dela med mig av mina bästa pluggtips
 
  • Börja inte plugga direkt när du kommer hem, utan vänta i 30-1 timma. Fixa mellanmål eller kolla igenom mobilen
  • Ät före eller medans du pluggar. Det beror vad som funkar bäst för dej men det är viktigt att hålla uppe energin
  • Plugga inte mer än 2 timmar i sträck. Ta en paus och börja istället senare igen när hjärnan har fått en liten paus
  • Lägg undan mobilen i ett annat rum
  • Ha inte på någon serie/ medans du pluggar. Då fastnar inget i huvudet
  • Anteckna mycket under lektionerna så blir det lättare att förstå det som står i boken sen
  • Ställ dej själv frågor från texten, om det till exempel är ett no-prov du ska ha
  • Gör tankekartor eller punktlistor. Till varje no/so prov så gör jag tankekartor. ÄLSKAR DET! Saker fastnar i huvudet medans man skriver dem, efteråt får man en blick över hur allt hänger ihop och det är lättare att komma ihåg ord och var de innebär, än en hel mening. Jag läser de så mycket så att när väl provet är sen så kan jag se tankekartan framför mig ibland och då blir det jätte lätt
  • Repetera, repetera, repetera
  • Be en förälder ställa frågor. Inte de som står i boken, utan att förälderna ska läsa texten och komma på egna frågor så att du får faktan ur en annan synvinkel
  • Fråga läraren som det är något speciellt att fokusera på i texten
  • Använd understrykningspennor
  • Skriv varje stycke i kapittlet du ska lära dig med egna ord. Då kan du förkorta det om du vill det. Lägga in mer detaljer om du känner att de behövs och det är lättare att lära sig sina egna ord än blanka tomma ord i en bok

såhär förbereder jag mig inför prov. Hoppas något var tillhjälp





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback